vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

V6+207=Verhovetta

V6+207=Verhovetta

Verhovetta (Верховетта) 15. Index 1. (2016. szeptember 3.)

2017. október 12. - vermes tibi

Természetesen az index megépítése sem ment egyszerűen.

A neten megrendeltem a hozzávalókat. S53-as Simsonra való szögletes indexlámpákat rendeltem, mert viszonylag olcsó, de pofás. Miután megjött, kiderült, hogy van némi baj vele. A búra egyik végét egy beakasztós fül, a másik végét egy csavar tartja a helyén - elvileg. De mérethibás; ha a csavart becsavarjuk, a búra füle nem ér el a lyukig, amibe be kéne akadnia. Üreges csavarmenettel lehet felfogatni - de anyát nem adtak hozzá. Gondoltam, nem olyan nagy baj ez, de kiderült, hogy mégis. Én úgy tudtam, hogy kétféle csavarmenet létezik a menetemelkedés szempontjából: sűrű menet meg normál menet (meg persze bal menet, whitworth menet meg egyéb nyalánkságok, de ezek csak a vájtfülűeknek valók). De az indexekre sem a sűrű, sem a normál anya nem ment rá. Szóval, ez valami köztes cucc, tehát annál inkább illett volna anyát is mellékelni hozzá. Végül megoldottam: egy lapos, sűrűmenetes anyát köszörültem még laposabbra, így az egy-másfél menetnyi vastag anyát rá tudtam eröltetni erre a menetre.

Beszereztem egy gyári index "relét" is, hogy kipróbáljam, mennyire életképes ez a megoldás. Hát, semennyire. Összeraktam a gyári kapcsolás szerint, működött is, csak éppen siralmasan kis fényerővel. Nappal, árnyékmentes helyen gyakorlatilag nem lehet látni, hogy be van-e kapcsolva az index. Este, sötétben persze jó ez is - de nem csak sötétben motorozna az ember. Próbáltam ledesíteni ezt a berendezést, kísérleteztem ezzel-azzal, de csak az időt pazaroltam vele. Szóval van egy eladó gyári indexrelém, ha érdekel valakit...

Az egész rendszerben a fő problémát az okozta, hogy a generátor által leadott feszültség enyhén szólva nem egyenletes. Egyszerű 6V-os stabilizátor kockával nem oldható meg a dolog, mert nagyobb gáznál bőven 100V fölé is mehet a pillanatnyi feszültség,s ez a stabkocka korai halálához vezet. Találtam a problémára egy nem különösebben olcsó, de ígéretes megoldást:

2100000132676.jpg

Ez egy Babetta univerzális feszültség korlátozó, 2000 forint körüli az ára - vagyis ha itthon összeállítok valami áramkört, ami ugyanezt tudja, alighanem drágábban jönnének ki a hozzá való alkatrészek. Beszereztem tehát ezt is. Eredetileg (gondolom) a generátor mindhárom tekercséről leadott feszültséget szabályozná le - de nekem az indexhez csak egy tekercs van használatba véve. A leadott feszültség most már egyenletesebb, nem ugrál száz voltnyit, de kb. majdnem egy voltnyi ingadozás még ez után is maradt, s ez 5 és 6V között volt mérhető. A leszabályzott feszültségre graetzet kötöttem s egy 4700 mikrós puffert - gondoltam, így már elég egyenletes lesz a tápfesz az index-körhöz.

Megépítettem az 555-ös IC-vel az index áramkört. Trafóval kipróbálva szépen működött is, de a motoron nem. Pontosabban néha igen, fél percig, egy percig, de aztán csak összevissza pislogtak a ledek. Arra gyanakodtam, talán kevés neki a tápfesz, de nem azzal volt a baj, hanem egyszerűen nem szerette az IC a fél voltnyi tápfesz-ingadozást. Maradt tehát az egyszerűbb, tranzisztoros kapcsolás.

A tranzisztoros kapcsolást (astabil multivibrátor) korábban azért vetettem el, mert utánaolvastam a jogszabályoknak, hogy mit követelnek meg az index-rendszerektől. Kiderült, hogy az azonos oldalon lévő lámpáknak egyszerre kell villogniuk, nem szabályos tehát úgy, ahogy eredetileg terveztem, hogy energiatakarékos módon felváltva villognak. Most visszatértem ehhez a kapcsoláshoz, de az astabil kapcsolásban lévő egyik ledet egy egyszerű diódával helyettesítettem, a másik led helyére pedig párhuzamosan kötöttem az első és a hátsó lámpa ledjét. A ledeket a bázis körbe kötöttem, s a velük (a másik tranzisztornál meg a diódával) sorba kapcsolt ellenálláshoz 5W-osat választottam, mert ez melegszik. A legutóbb lerajzolt kapcsolást még túlbonyolítottam azzal, hogy bal és jobb oldalra külön-külön egy-egy astabil áramkört terveztem - ennél most egyszerűbb megoldást választottam: csak egy multivibrátor van, s az index-kapcsoló csak azt kapcsolja, hogy a jobb vagy a bal oldali ledek zárják az áramkört:

101_1281.JPG

Ennél egyszerűbben nem lehet megoldani. Összeraktam, bekötöttem, kipróbáltam, és fényképeztem:

101_1276.JPG

A képen már esteledik, de a világító (még hagyományos izzóval működő) fényszóró és az index fényerejét érdemes összehasonlítani.

Nem szóltam még a ledekről, s az azokkal való bajlódásról - az egy külön történet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://verhovetta.blog.hu/api/trackback/id/tr9612956495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása