Az utóbbi időben kb. évente egyszer vettem elő a Verhovettát, megtisztítgattam, megjárattam, meg tervezgettem, hogy ezt-azt átalakítok rajta, meg hogy többet fogom használni. De soha nem lett belőle semmi. A villamos rendszert átalakítottam akkumulátorosra, de azóta szinte egyáltalán nem használtam.
Nem jó ez így.
Ugyanakkor kevés a hely a műhelyben, már régóta, vagy a műhely előtt szerelek, vagy ki kell tolnom egy-két motort, hogy odabent elférjek, így aztán pl. esős időben használhatatlan a műhely. Túl sok a motor, egynek-kettőnek mennie kellene. Ezek vannak:
- Gilera DNA 50. Szép és jó, nem veterán, mindig használatra kész bár nem nagyon használom. A feleségem megtiltotta, hogy eladjuk.
- VaspaRiga. Elhíresült motor, röpsúlykuplungos és egyéb módon átalakított, túl sok egyedi megoldással, nem szívesen válnék meg tőle, ráadásul az egyetlen működőképes Riga a háznál, a Rigás közösségbe való tartozás miatt is meg kellene tartani.
- Tomos-Mustang-Babetta. Jelenleg ez a használós motor, szóval ez marad.
- Piaggio Ciao. Darabokban, nem üzemképes.
-Tomos Targa. Darabokban, nem üzemképes.
- Riga Delta. Ez az aktuális projektmotor, nagyjából eredeti de membránosra van átalakítva, még nincs kész teljesen.
- Verhovetta. Üzemképes, de jelen formájában nem eladható, mert átalakított motort senki nem vesz.
Ha tehát meg akarok szabadulni valamelyik motortól, akkor annak üzemképesnem és nagyjából eredeti állapotúnak kell lenni. Mivel a Verhovettát úgy alakítottam át annakidején, hogy visszaalakítható maradt, elvileg nem lesz különösebben nagy munka, hogy visszaalakítsam és újra Babettaként létezzen - amíg meg nem találja új gazdáját. A gyakorlatban ez nem ennyire szép, konkrétan az első villa problémás kicsit, mivel az eredeti hajlott volt s azt nem szerelhetem vissza.
Ma volt börze Debrecenben, elmentem és vettem egy villát:
Ezt nyilván újra kell festeni. Sőt akkor már az egész motort, hogy egyszínűek legyenek a darabjai. Szóval, lesz ezzel munka.
A Piaggio Ciao-nak is ez lesz a sorsa, összerakom és eladom, és egyelőre még a Delta sorsa is bizonytalan (a részleteket lásd ott.)
És még egy apróság, amit meg akarok még csinálni: mivel a 207-es blokkon négy felömlős 210-es henger van, frissen bejáratva, 41-es dugattyúval, meglehetősen nagy a kompresszió a motorban. Ezzel nem is volna baj, ha lenne a 210-es hengerfejen dekompresszor szelep - de sajnos nincs, így meg hajlamos indításkor megcsúszni az indítópofa. Beindítható így is a motor, ha máshogy nem, sztenderen állva pedálozva, de ez nem igazán elegáns. És van is rá jó megoldás, íme:
Ez egy láncfűrészeknél használatos automata dekompresszorszelep. Benyomjuk, indítunk, és amikor beindul a motor, kiugrik és zár a szelep. A hengerfejbe fúrni kell egy m 10x1-es menetes furatot és kész.