Régóta küszködök azzal, hogy a motor olyan hibajelenségeket produkál, amikből arra lehet következtetni, hogy valahol nem tökéletes a tömítettség, ahogy mondani szokás, falsot szív. Átnéztem többször is a tömítéseket, szigetelőpasztát használtam mindenhol, de a hiba nem szűnt meg. A főtengely cseréjekor kicseréltem a szimeringeket is - már azt terveztem, hogy kicserélem újra, amikor történt egy meglepő dolog.
Ami elromolhat, az, ugyebár, el is romlik. De ami elvileg nem romolhat el, arra nem is gyanakszunk. Kétütemű motoroknál a hengerfej nem egy bonyolult alkatrész, szinte soha nincs vele probléma. Most mégis baj volt vele, mint ez tegnap elég egyértelműen kiderült. Épp a karburátort állítgattam (vissza tettem rá a Jikovot, nem lett így sem tökéletes, ezért mégis visszacseréltem a k35-ösre), amikor sztenderen állva, alapjáraton egyszercsak pattant valami és leállt a motor. Kicsit olyan hangja volt, mint amikor a hengertőcsavar elszakad. Ez történt:
Ketté tört a hengerfej. Csodálkoztam rajta, hiszen nem voltak a kelleténél jobban meghúzva a rögzítő csavarok. Szakítottam már el hengertőcsavart, tudom, hogy nem lehet túlterhelni őket, tehát vigyáztam rá. Más oka nem lehet a hengerfej törésének - olyan hatalmas kompressziót aligha feltételezhetünk a Babettánál, hogy lerobbantaná a hengerfejet a helyéről.
Aztán megnéztem jobban a törést, és megértettem, hogy mi történt. A képen is látszik, hogy a csak a gyertyának az egyik oldalán friss a törés, a másik oldalon bekormozódott. Vagyis már régóta meg volt repedve a hengerfej, a csavarokkal való rögzítéskor a repedés picit szétnyílt és vígan járt ki és be a levegő. Falsot szívott és kifújta az olajmocsot a hűtőbordákra.
Ennek az alkatrésznek tehát vége. Nincs itthon másik, csak 207-esre való hengerfej. Ideiglenesen felraktam, de ez így nem megoldás, mert hülyén is néz ki, és ennek a hűtése sem megfelelő (állítólag a sima 207-es henger esetén sem a legjobb a hőledaó képessége, s egy négyfelömlős 210-es henger hőterhelését biztosan nem tudná megfelelő módon elvezetni). Úgy döntöttem, felrakom az eredeti, 207-es hengert. Ezt előbb fel kell fúrni - tegnap le is adtam, jövő hétre készül el. Így legalább megszűnik a dugattyúgyűrű csörgése is, amiről nemrég írtam.