vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

V6+207=Verhovetta

V6+207=Verhovetta

Verhovetta (Верховетта) 18. Ledesítés 1. (2016. október 20.)

2017. október 12. - vermes tibi

Tegnapra két dolgot terveztem, az index visszajelző led felszerelését és az első fényszóró ledessé alakítását.

1. Index visszajelző:

Ez viszonylag egyszerű dolog volt. Az indexeket egy astabil multivibrátor hajtja, az egyik oldali dióda nálam az index-led (párhuzamosan kötve az első és a hátsó), s a másik oldali dióda helyére kötöttem egy zöld visszajelző ledet. A legnagyobb fejtörést még a led felfogatása okozta. Egy kiszuperált összecsukhatós kisszék vascső lábából levágtam egy darabot, oldalt bevágtam, kicsit összébb nyomtam, hogy a 10mm-es led (amire zsugorcsövet tettem a nagyobb átmérő és a forrasztás szigetelése végett) beleszoruljon. A csőre fület hajlítottam és felfogattam a kormányt tartó csavarok egyikével. Gyakorlatilag úgy néz ki az egész, mint egy nagyobb kábelsaru, ami 90 fokban meg van hajlítva.

101_1335.JPG

Működését nézve annyiban tér el a gyári visszajelzőktől, hogy ez alapesetben (amikor nem indexelünk) folyamatosan világít. És persze azt sem mutatja, hogy merre indexelünk, csak hogy működik az index. A zöld színű lednek elég sárgás fénye van, a következő kép azt mutatja, amikor világít, de nem sok mindent mutat a fénykép.

101_1331.JPG

 

2. Fényszóró ledesítése:

Első lépésként be kellett szerezni valamilyen ledes fényforrást. Debrecenben nem találtam olyan boltot, ami ilyesmiket árulna, ezért a netről rendeltem, két féle fényforrást is.

_57.JPG

 

 

_12.JPG

 Az első változat megbízhatóbbnak tűnik, mivel nem spóroltak a hűtőfelülettel. Erről a típusról viszont már hallottam ezt-azt. Elvileg 6 és 80 volt között működik, de a csomagolásán az olvasható, hogy tartós 12V-os egyenáram ajánlott neki. A Babetta Love fórumon már kísérleteztek vele, volt, akinek bejött, de volt, akinél hamar tönkrement (a generátorból 5 és 160 volt közötti rapszodikus feszültség jön ki, szóval ezt nem is csodálom). Azt is olvastam róla, hogy 6V a nyitófeszültsége.

A második típusról sehol nem találtam semmit. Látható, hogy nincs semmiféle hűtő felület, viszont nem csak egy irányba világít. Egy próbát megér - már csak azért is, mert keveseb mint 700 forintba kerül az egész, ingyen szállítással!

Szükség van még egy graetz egyenirányítóra és egy puffer kondira. Két féle kondim volt itthon, 100 mikrós és 10 000 mikrós - mivel ez utóbbi túl nagynak tűnt, az elsővel kísérleteztem.

A generátorban gyárilag három tekercs van sorba kötve. Ebből egyet én leválasztottam az index-rendszernek, tehát maradt kettő. Arra gondoltam, hogy először csak az egyik tekerccsel próbálom meghajtani a ledet - így ugyan kisebb lesz a teljesítmény, de talán az extrém magas feszültségugrások is. Teljesítményből egyébként is lejjebb adhatunk - a (három tekercses) generátor 20W-ot ad le, a fényszóró led 6W-os, és kifejezetten vakít.

Le akartam hát választani az egyik tekercset. Meglepetésemre ezt találtam:

101_1326.JPG

Az alsó tekercsből jövő zöld vezeték simán elmegy a másik tekercs mellett. az abból kijövő piros vezeték el van vágva és csak lóg a levegőben. Vagyis ezt már a motor előző tulajdonosa megbuherálta és leválasztotta az egyik tekercset. Valamiért.

Rákötöttem erre az egy tekercsre az egyenirányítót és a kondit, be akartam tenni az izzót az első lámpába, amikor jött egy újabb bosszantó felismerés: a foglalatban úgynevezett tányéros izzó van.

egyeb_univerzalis_izzo_6_v_15_15_w_tanyeros_riga.jpg

Létezik ilyen "tányér" külön is, aminek a segítségével a nem-tányéros izzók is betehetők a foglalatba - én úgy emlékeztem, hogy ilyen megoldás van az én lámpámban is. De nem, vagyis most hiányzik egy tányér, amivel betehetném a ledes izzót a helyére. Aztán arra is rájöttem, hogy nem lennék kisegítve egy ilyen tányérral sem, mivel  ez azon túl, hogy fizikailag rögzít, elektromosan összeköti az izzót a foglalattal, ami testpont (a foncsor fémtestén és az üveget rögzítő csavaron keresztül). Szóval csinálnom kell egy tányért elektromosan szigetelő anyagból.

Mindenesetre ráforrasztottam a vezetékekre a ledes fényforrást, hogy ki tudjam próbálni a rendszert. Alapjáratról megemelve a fordulatszámot minden tökéletesen működik, de alapjáraton pislog a led. 6V a nyitófeszültsége a lednek, s ezek szerint alapjáraton folyamatosan e fölött és alatt ugrál a feszültség. Elővettem a 10 000 mikrós kondit, s ezt pufferként bekötve jól működőnek látszik a rendszer - de csak akkor, ha a hátsó izzót sorba kötjük a leddel (párhuzamosan kötve a kondi még csak ront a helyzeten). A szépséghibája az a dolognak, hogy így, sorba kötve viszont a hátsó izzó nem ad ki fényt. Most oda 12V 21W-os izzó van téve. Két megoldás létezhet. Az egyik, hogy hátra 6V-os izzót teszünk - de éppen azért van ott 12-es, mert a 6V-osakat rendre kilövi a túlfeszültség. Az persze nem biztos, hogy a 6V-os izzó megfelelő fényerőt produkálna, sőt szerintem igen kétséges. A másik megoldás, hogy a harmadik, s jelenleg funkció nélküli tekercset használjuk a hátsó izzóhoz. Így teljesen független lesz a három tekercsre kötött három rendszer. (1. tekercs (egyenáram) - index; 2. tekercs (egyenáram) - első, ledes fényforrás; 3. tekercs (váltóáram) - hátsó lámpa, duda). Ezzel fogok tehát majd kísérletezni.

A bejegyzés trackback címe:

https://verhovetta.blog.hu/api/trackback/id/tr6612956549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása