Tegnap megint tudtam egy kis időt szakítani a motorra; megint haladtam vele egy kicsit. Rögtön ideteszek egy képet, aztán majd leírom, hogy mit kell látni a képen.
Korábban már írtam, hogy nem egyezik pontosan a Babetta elsővilla-felfogatása meg a Verhovináé. Úgy tűnt, rövidebb a távolság a Babetta két golyóscsészélye között - de nem ezzel volt a baj. A Babettáé mélyebb hornyú és kicsit szélesebb mint a Verhovináé, ezért a Verhovina golyóskosara ide kicsinek bizonyult; lötyögött is meg hozzá is ért a csapágycsésze a villához. Ezt úgy oldottam meg, hogy nagyobb csapágygolyókat használtam, Így a kotyogás már megszűnt, de a csapágycsésze még mindig túllógot. Az alsó csapágyszészét kiszedtem, leköszörültem a pereméből aztán visszatettem
A másik baj az volt, hogy a vázon lévő ütköző nem szuperált. Eleve el volt görbülve meg meg is volt repedve, de eredeti állapotában sem lett volna jó; túl rövid volt ahhoz, hogy a Verhovina-villa végállásban neki ütődjön. A Verhovinánál eredetileg teljesen más megoldás van erre, ott a villanyakon elől, a plecsni alatt van egy ütköztető, ami egyben a kormányzár is. Itt a villáról le kellett vágni ezt a részt, ami eredetileg az ütköző volt, mert beleakad a Babetta-váz kormányzárjába. A végütközés itt tehát a Babetta-féle módszerrel fog működni: levágtam az ütköztető bütyök elhajlott meg szétrepedt végét, az U alakú belsejébe beleköszörültem egy vasdarabot és belehegesztettem.
A Babetta kormányzára nem csak a végütközőnek van útban, hanem a Verhovina dudájának is. A legegyszerűbb megoldást választottam erre: levágtam belőle. Kormányzárat amúgy sem akartam beépíteni - maradok az egyszerűbb de biztonságosabb kormányzár-megoldásnál: a vázon lévő kormányzártartó fül alá fúrok egy lyukat a villára és egy hosszú kengyelű lakattal zárom majd le.
Azt is írtam már korábban, hogy a villacsere után most nem lehet sztenderre állítani a motort - úgy tűnik, a Verhovina-villa hosszabb, mint a Babettáé volt. Még nem tudom, hogyan orvoslom ezt a bajt - vagy a villát rövidítem, vagy a sztendert hosszabbítom (ezen egyébként is igazítani kell, mert kicsit meg van gyötörve, mint a Babettáké szinte mindig). A villarövidítésnek két módszere van, egy visszacsinálható és egy nem visszacsinálható. Utóbbi lényege, hogy levágok az alsó villaszárból és a tengely lyukát fentebbre fúrom. Egy pár centis rövidítést simán elbírna a villaszár; biztosan nem ütne fel és legalább a porvédő gumi is végigérne:
A visszaalakítható módszer abból áll, hogy az alsó villaszár közepébe, a rövid rugó elé teszek egy toldalékot, valami csőfélét. Ezzel csak az a baj, hogy így keményebb lesz a rugózás.
Belekezdtem a H-talp kérdésének megoldásába is, de erre már nem jutott elég időm. A Verhovettára nem szerelhető fel a hagyományos Babetta H-talp, mert előtte, a tank helyén marad egy nagy üres hely. Ide egy toldott H-talp kell, ennek sablonját kezdtem elkészíteni kartonpapírból. A Babetta oldalsó takarómemezeinek felső részében van egy törés - hátul e fölé, elöl ez alá fog illeszkedni az új takarólemez.
Hogy elöl hogy lesz megoldva, azt még nem tudom. Főleg azért nem, mert nem tudom, hogy milyen karburátor lesz felszerelve. Most 9-es Jikov van rajta, de ha már "tuning" 210-es henger van a motoron, illene hozzá legalább egy 12-es. Szokás Dellorto karburátor használatával orvosolni a Jikov kényességét - a Jikov egy precíz jószág, a Dellorto meg egy lebutított változat, majdnem olyan egyszerű, mint a Verhovina k35-öse. Magyarán: teszek egy próbát a (nagyobb torokátmérőjű) k35-tel - ha a Dellortóval működik, ezzel is működnie kell. Viszont akkor nem tudom rátenni a műanyag karburátorházat - az csak Jikovokkal lehetséges.