vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

V6+207=Verhovetta

V6+207=Verhovetta

Néhány bosszantó műszaki probléma (2017. március 22.)

2017. október 12. - vermes tibi

Február végén előtoltam a Verhovettát. Némi piszkálgatás után alkalmasnak tűnt a használatra. Egy-két próbakör után (kb. 15 km-es próbakörök; elég jól haladok a bejáratással) befogtam a gépet: munkába és boltba járós motor lett végre belőle.

Továbbra is csörgött valami a blokkban; a röpsúlyokra gyanakodtam (csapágyak kicserélve, henger felfúrva, új dugattyú és gyűrűk, főtengely felújítva...), de időm nem volt rá, hogy megnézzem és megjavítsam. Így jártam vele - olyan kereplő hangja volt, mint egy agyonkopott gépnek.

Aztán előjött még egy probléma. Nehezen s egyre nehezebben lehetett beindítani a motort, mert csúsztak az indítópofák.

 Rászántam egy délelőttöt, szétszedtem a kuplungot és megnéztem, mi a baj. S ha már úgyis szereltem, kikutattam a csörgés forrását is... Most meg gond redőzi homlokom, hogy akkor mi is legyen.

Az indítópofák azért csúsznak, mert áznak az olajban. Az olaj a blokkból jött ki a szimering mellett. A főtengelyen a hajtókar ki lett cserélve, de mint kiderült, más gond is van ezzel a résszel. Eléggé el van kopva a főtengely ott, ahol a szimeringnek tömíteni kéne. Ráadásul a főtengely mozog kb. egy millimétert tengely irányban - valószínűleg a csapágyak tudnak elmozdulni a csapágyházban - s így a szimering tömítő része elcsúszik a tengely azon részéről, ahol lennie kéne, s mellette véknyabb a tengely, vagyis szivárogni tud az olaj. Nem nagyon, de az indítópofáknak egy vékony kipárolgó olajfilm is elég, hogy csússzanak. Ráadásul a motor kompressziója a lehető legjobb, hiszen a bejáratás vége felé járok - ilyenkor csúszhatnak meg legkönnyebben az indítópofák.

A megoldás: blokkot széthúzni, főtengelycsapágyakat a helyükre ragasztani, új szimmering a régi helyett. Próbáltam bentebb tenni a szimeringet, hogy ne tudjon a tengely a tömítés helye mellé csúszni, de sajnos befelé nem lehet mozdítani rajta, csak kifelé lehetne, de annak meg nincs értelme.

Szóval macerás, de elvileg megoldható az olajszivárgás - komolyabb pénzbe sem kerül, csak időbe.

A kereplő hang a hengerfúrás után jött elő. Első gondolatom az volt, hogy a gyűrű ciripel, de azt gondoltam, az nem lehetséges, hiszen új a dugattyú, új a gyűrű, nem a neten rendeltem, hanem a műhelyben adták, ahol a fúrást csinálták. Most viszont megbizonyosodtam róla: a gyűrű az. A karburátor nyílásán benézve tisztán látszik, hogy ha megmozdítom a tengelyt, mozog a dugattyú, de a gyűrű nem mozdul azonnal vele; több százados kotyogása van. Ekkora résnél még abban sem bízhatok, hogy a koksz majd betömíti.

Motorosboltban megérdeklődtem: a dugattyúgyűrűk szélessége fix 2mm, tehát nem árulnak pár századmilliméterrel szélesebbet. Új gyűrűt venni nem tűnik tökéletes megoldásnak - valószínűleg az is ciripelne. Célszerű dugattyúval együtt cserélni - és bízni benne, hogy az új nem lesz ugyan olyan szar, mint a másik új volt. Meg persze akkor kezdhetem elölről a bejáratást az új dugattyúval. Feltételezve persze, hogy kapni olyan méretű dugattyút, ami nekem kell. 

Szóval, egyelőre nem tudom még, hogy mi lesz. A legelegánsabb megoldás az lenne, ha vennék egy új főtengelyt, csapágyakat, gyűrűket, dugattyút, szimeringeket, összeraknék egy másik blokkot, amiben nem kell ragasztani a csapágyat a csapágyházba (van ilyenem itthon). Ez viszont meglehetősen drága mulatság lenne, s most, amikor itt lebeg fejünk felett a rendszámoztatás pallosa, ami félő, hogy véget vet az egész Verhovetta-projektnek, nem tűnik túl ésszerű megoldásnak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://verhovetta.blog.hu/api/trackback/id/tr1912956595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása