vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

V6+207=Verhovetta

V6+207=Verhovetta

Verhovetta (Верховетта) 16. Index 2. (2016. szeptember 8.)

2017. október 12. - vermes tibi

Az indexekben gyárilag 12V-os, 10W-os izzók voltak - ezek semmilyen szempontból nem voltak jók nekem. A foglalatokba való ledes izzókat lehet kapni az eBayen meg hasonló helyeken, de egyrészt nem igazán olcsók, másrészt gyakran még az sem derül ki róluk egyértelműen, hogy hány voltosak. Két elektonikai alkatrész boltot ismerek a városban, az egyikben csak a kirakatban lévő ledeket tartották s  igencsak drágán, a másikban már volt választék: hideg vagy meleg fehér színű ledeket lehetett kapni, fele annyiért, mint amott.

Ezeket a ledeket hűteni kell, mert  különben elfüstölnek. A hátuljuk forrasztható - én egy- egy süllyesztett fejű csavarra forrasztottam fel őket. Ez nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, mert a led tokozása hőre lágyuló műanyag. Vagyis ha jobban átmelegszik forrasztás közben, szanaszét olvad az egész. Márpedig forrasztani kell rá hűtést, különben elfüstöl... Tipikusan a rókafogta csuka esete ez; szándékosan olyanra gyártják, hogy még azelőtt tönkre menjen, mielőtt használni tudnánk.

Szóval bűvészkedni kellett vele, volt led, ami a kezeim között halt meg, de sikerült négyet egy-egy csavar fejére forrasztanom. Az indexek foncsorainak közepéből kiszedtem a fém izzófoglalatokat. A egész szerkezet igen silány inőség, de a fém foglalat vitézül állt a helyén, csak roncsolással tudtam őket kiszedni a helyükről. Ide, ezekbe a Lyukakba kellett berögzítenem valahogy a ledeket.

Vastagabb alumínium lemezből kis négyzeteket vágtam, a közepükre lyukat fúrtam a csavaroknak, a sarkaikat meg behajlítottam. Akkorák lettek, hogy passzosan beleférjenek az izzófoglalatok helyére.

101_1232.JPG

101_1243.JPG

101_1249.JPG

101_1250.JPG

A búra rögzítését némi kétoldalas ragasztóval meg kellett erősítenem. A csavar fogta annyira, hogy ne essen le, de szétállt.

101_1305.JPG

Utánanéztem, hogy milyen jogszabályok vonatkoznak az indexek elhelyezésére. 35 centinél magasabban de 150 centinél alacsonyabban kell lenniük, az elsőnek a fényszóró világító felületének szélétől legalább tíz centire, egymástól legalább harminc centire kell lenniük, a hátsóknak egymástól legalább 25 centire kell állniuk. Így már értem, hogy sok Simsonon miért lóg ki oldalra olyan aránytalanul az index. Azt viszont nem igazán értem, hogy a kínai robogókon hogyan lehet, hogy közvetlenül a fényszórók mellett, azokkal egybeépítve van az indexlámpa. Van egy minimális Watt-teljesítmény is megadva, de azt nyilván izzószálas izzókra találták ki - ledek ezetén ez jelentősen eltér (bár hogy pontosan hogyan, mennyire, azt nem tudom, hogy tudja-e bárki).

A próbakörök alkalmával kiderült, hogy nem spórolható meg a visszajyelző led. A jogszabályok szerint ez akkor kell, ha menet közben nem látható egyértelműen, hogy villog-e az index. Nekem úgy sikerült elhelyeznem őket, hogy a kormány pont eltakarja őket, de ha arrébb hajolva nézem, fényes nappal elég nehezen látni, hogy villog-e. A visszajelző fénynek zöldnek kell lennie. Ez probléma nélkül megoldható: Az astabil multivibrátorban lévő "másik" ledet egy sima diódával helyettesítettem; ezzel párhuzamosan kötök egy zöld ledet és valahogy a kormányra rögzítek.

Indexkapcsolóként a Verhovina világítás kapcsolóját használom. Hogy jobban látni lehessen, hogy be van-e kapcsolva, egy vonallal összejelöltem a kikapcsolt állapotot.

 101_1301.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://verhovetta.blog.hu/api/trackback/id/tr4712956505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása