vermestibi blogjainak gyűjtőoldalát lásd a vermesmotor.blog.hu oldalon!

V6+207=Verhovetta

V6+207=Verhovetta

Verhovetta (Верховетта) 14. A villamos rendszerről. Tervek (2016. augusztus 22.)

2017. október 12. - vermes tibi

A Verhovina és a Babetta gyári villamos rendszere nagyon egyszerű: 6V-os váltóáramú rendszer, 5W-os hátsó lámpa, 15/15W-os első lámpa (a tompított csak a foncsor felső részére világít), és kész. A Verhovinán még van egy duda/berregő is.

Ezeknek az alacsony teljesítményű lámpáknak mindössze annyi hasznuk van, hogy minket látnak az úton, de mi nem látunk szinte semmit. Szükséges tehát az átalakítása és feltuningolása, ami elméletileg nem is bonyolult: ledes fényforrások használatával jóval nagyobb fényerőt érhetünk el. Ehhez azonban át kell alakítanunk a villamos rendszert váltóáramúból egyenáramúba.

Ezzel nincs is nagy baj, egyenirányíthatunk egy egyszerű diódával is, ennél kifinomultabb és hatékonyabb módszer a Graetz-híd alkalmazása. S hogy egyenletesebb legyen a feszültség, betehetünk egy puffer kondenzátort is. A Babettának elvileg 6V-os generátora van. A gyakorlat azt mutatja, hogy a 6V-os izzókat rendszeresen kicsapja a gyári kapcsolás, ezért 12V-ossal szokás helyettesíteni. Felkészültem tehát, hogy az egyenirányított feszültség 12V körül lesz - de nem ott volt. Pontosabban nem csak ott. Terheletlenül 7 és 70V közötti rapszodikusan változó feszültséget mértem alapjáraton. Ez enyhén szólva nem ideális.

Motorok fényszórójához való ledes fényforrást nem nagyon lehet beszerezni kishazánkban. Hátsó lámpához való kisebb teljesítményű ledeknél jobb a helyzet, bár itt is csak a Babettákhoz való, nem "körte" hanem "biztosíték" jellegűt találtam a neten.

Kínából lehet rendelni ezt:

 1-x-white-cob-led-motorcycle-motorbike-headlight-ba20d-h6-bike-moped-atv-fog-white-lamp.jpg

Nem is különösebben drága (plusz postaköltség), ha jól működik. De a 70-100V körüli meghajtást nem nagyon bírja elviselni, szóval hajlamos tönkremenni (a Babetta Love fórumról vannak ezek az adatok). Szóval valahogy stabilizálni kéne ezt a feszkót. Már csak azért is, mert...

Eddig kb. 15-20 km-t tettem meg a Verhovettával, kb. a felét városban. A közlekedés legkellemetlenebb része a kanyarodás és sávváltás - főleg (bár nem kizárólag) azért, mert nincs a motoron index. Ilyenkor karjelzést kell alkalmazni, de ezzel az a baj, hogy ha jobbra jelzek, el kell engednem a gázt és így működni kezd a motorfék, ha balra jelzek, akkor meg nem tudom használni a hátsó féket. Szóval nagyobb lenne a biztonságérzetem ha lenne index.

Létezik Babettához (225-öshöz) való indexrelé, nem is külösebben drága, váltóáramú. Kezelő szervet nem kapni hozzá, de ezt meg lehet oldani alternatív módon. A generátort át kell alakítani hozzá: az alapból sorba kötött három tekercsből egyet külön kell választani az index számára. Ez azzal jár, hogy az izzós rendszerű index nem lesz valami nagy teljesítményű, s még a fényszórónak jutó teljesítmény is csökken. Ledes fényszórók esetén ez utóbbi nem volna baj. Az index-rendszer viszont leddel nem működik.

Érdekessége a gyári index-rendszernek, hogy a hatékonyabb teljesítményelosztás érdekében nem egyszerre villog az első és a hátsó index, hanem felváltva. Sajnos a fényerő így sem túl sok.

Ledes indexben kezdtem el tehát gondolkodni s találtam is hozzá kapcsolást (a rajzon nem ledek vannak, hanem izzók, de ledekkel is működik):

 indexvez2.gif

A baj ezzel az (mint felhívták erre a figyelmemet), hogy az 555-ös ic biztosan nem fog jól működni, ha a tápfesz 7 és 100-200V között mozog. A Babetta fórumozók szerint a stabilizátor kocka három perc alatt leég. Mivel én már elég régóta nem foglalkozom elektronikával, elhiszek mindent, amit mondanak nekem. Elhiszem azt, hogy a TiborGo nevű fórumozó által közzétett kapcsolási rajz működőképes és stabil:

 med_0013873519.jpg

Az indexhez olyan áramkör kellene, ami kevésbé érzékeny a változó tápfeszültségre. Eszembe jutott, hogy a gyári indexen a lámpák felváltva villognak... mint egy astabil multivibrátornál. Ez lesz hát az a kapcsolás, amivel próbálkozok. Hátránya a fenti, 555-öshöz képest, hogy kettő kell belőle, egy a jobb, egy a bal oldali indexekhez. De mivel nyolc darab filléres alkatrészből áll (plusz a ledek), nem okoz nagy többletköltséget és többletmunkát.

standardastabil.png

A tápfesz rapszodikussága persze okozhat problémákat. A villogás frekvenciája például lehet, hogy nem lesz egyenletes. Mégiscsak jó volna valahogy stabilizálni... Mi lenne a legegyszerűbb stabilizátor? Egy 12V-os zener dióda. Amíg el nem füstöl.

Némi töprengés után rájöttem egy kézenfekvő dologra: nem kell feltétlenül ugyanazt az egyenfeszültséget használnom, amit a fényszórókhoz előállítottam. Hiszen ez teljesen más kör. Idulhatunk a kályhától vagyis a generátor által leadott váltóáramtól. Itt kevesebb teljesítményre van szükség, elégséges lehet egy egyetlen diódából álló, egyutas egyenirányítás. Nagyobb puffer kondi. Ez után köthetnénk egy zenert, egy teljesítményellenállással sorba, hogy ne csak a zener melegedjen... De még ez is csak rövid távú megoldás.

Igaz, de... az indexet nem is használjuk huzamosabb ideig. Tehetném az indexkapcsolót a zener elé is, közvetlenül az egyenirányító után. Így kettő kellene belőle, egy a jobb és egy a bal oldali astabilhoz.

Sőt, a zener melegedését elvileg csökkenthetjük úgy is, hogy a generátornak nem mind a három tekercséről vesszük le az áramot, hanem megcsapoljuk és csak kettőt használunk az indexhez.

Valahogy így nézne ki. Figyelem, a képen két hibát helyeztem el, a megtalálók között hangszórót sorsolok ki. (Igen, fordítva rajzoltam a két zenert.)

101_1228.JPG

Azt persze a gyakorlat fogja megmutatni, hogy mennyire működik az, amit itt gondolatban összekontárkodtam.

Update: Utánaolvasgattam kicsit a ledeknek és elég sok elbizonytalanító dolgot olvastam mindenféle meghajtásokról meg hűtésről. Valahogy úgy terveztem, hogy hátulra 3W-os, elölre 7 vagy 10W-os ledet teszek. Ez utóbbinál feltételeztem csak a hűtés szükségességét, de ezt nem akartam házilag készíteni, hanem pl. a fentebbi foglalatos vagy valami hasonló cuccot akartam megvenni, tehát itt adott lett volna. A hátsó 3W-os lednek meg, gondoltam, elég lesz ha a tartó lemezhez rögzítem valahogy. A meghajtás-dolog... hát, ez elég homályos.

Nem igazán találtam semmit arról, hogy az izzós fényforrás teljesítménye és a ledek teljesítménye hogyan számítható/becsülhető át. Magyarán, hány wattos led világít úgy, mint egy 35W-os izzó. Képbe kerülnek itt a lumenek, de ez nekem új, és az izzószálas fényforrások lumen-értékét nem is szokás számon tartani. Mindenesetre gyanítom, hogy nincs szükség 10 és 3W-os ledekre, talán elég az 5 és 1W is (indexbe is 1W). Aztán meg az is homályos számomra, hogy mivel jobb három 1W-os ledet használni egy 3W-os helyett. Kevesebbet fogyaszt a háromszor 1W de a fénye mennyivel kevesebb mint egy 3W-osé (megint ezek a lumenek).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://verhovetta.blog.hu/api/trackback/id/tr1612956483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása